Recensie period.nl

"Op je eerste menstruatie ben je maar beter een beetje voorbereid, toch? Maar ja, hoe geef je als ouder (M/V) goede voorlichting? En wanneer begin je daar dan mee? Moet je kind er soms zelf over beginnen?"

Het boek Wauw! Ik word vrouw! is het ideale decembercadeau voor ouders met uitstelgedrag die kinderen in de prepuberteit hebben. Je kunt het boek natuurlijk in een schoen of kerstsok doen, of onder de kerstboom leggen (voorin is een pagina opgenomen waarop je een mooie opdracht kunt schrijven), maar het als een cadeau voor jezelf zien en het op de keukentafel laten slingeren is natuurlijk ook een optie. Je slimme meid is dan op tijd voorbereid omdat ze er zelf, op haar eigen tijd, in kan bladeren. Er samen over praten wordt zo ook een stuk makkelijker.

‘Leren over vruchtbaarheid is net zo belangrijk als leren lezen en rekenen’

Wauw! Ik word vrouw! is in eerste instantie bedoeld voor meiden van een jaar of 11, de leeftijd waarop de meesten veranderingen aan hun lichaam merken. Het leuke van dit boek is dat het door de opzet interessant is voor mensen (M/V) van alle leeftijden die willen weten hoe het vrouwenlichaam werkt; voor ouders, opvoeders en leerkrachten, voor vrouwen met een kinderwens die hun cyclus beter willen begrijpen en – ook niet onbelangrijk – broers en vaders. Jongens en mannen worden zelfs van harte uitgenodigd: ‘Lees dit boek alsjeblieft! Het helpt je meisjes en vrouwen beter te begrijpen.’

Zelfs de vraag ‘wie wil er nou een boek over menstruatie lezen?’ wordt beantwoord.

Wie het boek van a t/m z heeft doorgespit, mag zich met een gerust hart een vruchtbaarheidsdeskundige noemen. De hele vrouwelijke levenscyclus komt aan bod. Van puberteit, ovulatie, menstruatie, vruchtbaarheid en hormonen tot en met het climacterium, wat natuurlijk een veel mooier woord is dan ‘overgang.’ Zelfs de vraag ‘wie wil er nou een boek over menstruatie lezen?’ wordt beantwoord. Voor wie denkt dat hij/zij al voldoende weet over de vruchtbaarheidscyclus: de checklist achterin het boek is dan speciaal voor jou. Fijne wedstrijd 🙂