Recensie NBD Biblion

(voorheen Nederlandse Bibliotheek Dienst)

"Het vrouwelijk lichaam is altijd lastig geweest om over te praten. Zeker als het gaat over menstruatie, veranderingen tijdens de pubertijd en hygiëne. Vraag maar eens aan je vriend of hij tampons wil meenemen tijdens het boodschappen doen. Er wordt daarnaast ook weinig informatie gegeven, bijvoorbeeld op school, over hoe een vrouwelijk lichaam werkt en wat er ‘daarbinnen’ allemaal gebeurt.

Wanneer je het boek openslaat staat er meteen “wie wil er nou een boek over menstruatie lezen?”. Dat klopt, wie wil dat nou? Maar alleen al door deze opening wil je automatisch verder lezen! Er wordt geschreven over jezelf zelfverzekerd voelen over je lichaam en over vrouwelijke kracht. Ik denk dat dit hele belangrijke termen zijn (zeker in deze tijd!!!).

“Ben jij een puzzel?”, de tekening die deze puzzel, het vrouwendiagram, weergeeft, laat dit prachtig zien! Het roept meteen vragen op (en ik tenminste, probeerde de verschillende stukjes zelf al in te vullen). Dit diagram komt steeds terug in het boek, waardoor je een leuk beeld krijgt over hoe het ingewikkelde vrouwelijk lichaam in elkaar zit! De vele tekeningen versterken het verhaal goed en er worden leuke vergelijkingen gemaakt, zoals de vrouwelijke cyclus vergelijken met de levenscyclus van een boom en seizoenen. Dat maakt het voor jongere meisjes goed visueel, ook voor oudere meisjes trouwens.

Seksuele voorlichting, de buiten- en binnenkant van het lichaam, menstruatie, mijn vriendjes de hormonen en ontwikkeling van het vrouwelijk lichaam worden heel luchtig besproken, waardoor het taboe (hopelijk) minder zal worden. Natuurlijk zal tijdens het lezen hier en daar wat gegiechel naar voren komen, maar dat is niet erg. Het gaat erom dat het een keer duidelijk wordt verteld zodat meisjes meteen weten waar ze aan toe zijn en iets heel simpels als tampons weten te gebruiken.

Zelfs op school wordt je niet geleerd wat je moet doen als je gigantische buikpijn hebt of dat je even niet weet wat je met jezelf aan moet omdat de hormonen door je lichaam vliegen.

Ook voor mannen is dit een handig boek. Ik heb de mooiste verhalen gehoord over theorieën van mannen over menstruatie. Vaak is er te weinig kennis, en daardoor begrip over waarom je vriendin/vrouw/klasgenoot/collega ineens ziek, kwaad of juist heel emotioneel is. Ik denk dat meisjes ook met hun vragen naar hun vader of mannelijke leraar zouden moeten kunnen gaan met hun vragen.

Doordat dit boek zo luchtig en simpel spreekt over het vrouwelijk lichaam is het voor alle leeftijden goed om te lezen. De plaatjes laten duidelijk zien hoe alles werkt, wat soms schokkend kan zijn als je nog nooit een ‘vrouwelijke onderkant’ hebt gezien. Er worden duidelijke symbolen weergegeven en leuke vergelijkingen gemaakt, daarnaast worden er tips gegeven die goed bruikbaar zijn.

Ik heb ondertussen al een tijdje ervaring met vrouw zijn, maar ik heb zeker geleerd van dit boek. Een heel mooi boek dat een hoop duidelijkheid geeft voor meisjes én jongens!"